Labels

Travel Satun

Thursday, September 1, 2016

Ramadhan Di Satun 10

Sebelum aku buat keputusan tinggal di Satun , aku banyak mengembara di utara Thailand. Disana aku dapati ramai orang Inggeris yang menjadi sukarelawan mengajar Bahasa Inggeris secara percuma. Disamping itu mereka juga menyebar dakyah agama kristian.
Aku pernah berbual dengan mereka ketika perjlanan dari Bangkok ke  Butterworth didalam keretapi. Menurut beliau , beliau mendapat peruntukkan dana dari sebuah gereja di USA. Oleh itu kehidupannya selesa dan lengkap dengan segala kemudahan.
Awal Ramadhan ini , aku terima wasup mesej. Statmentnya lebih kurang begini.

1.kita Melayu jual air jampi Tok Guru kononnya dibaca 30 juzuk Al Quran.
Orang Kristian Holy Water bagi free.

2.Orang Melayu jadi Pak Imam , minta gaji
Orang Kristian jadi Paderi Sukarela

3.Orang Melayu Ustaz demand bayaran ceramah
Orang Putih , buat sukarela

Respon saya sebagai pejuang.

Bila jadi pejuang , saya amat terasa dengan kenyataan ini. Macamlah kami serta ahli agama tak payah makan,tak payah pakai,tak lakukan apa saja. Semua tunggu pahala.

Nak dapat pahala kena ada tenaga . Nak dapat tenaga kena makan.Nak makan kena beli.Nak beli kena ada duit.Nak ada duit kena kerja.

Kami rajin baca Al Quran.Ramadhan Khatam 30 juzuk, sambil khatam kami sediakan bekas air. Air bacaan Al Quran kami jual untuk menampung kami mencari pahala lagi.
Ko baca Quran Malas. Quran ko buta , yang ko tahu nak free je.

Pak Imam ada Isteri dan anak anak.
Keluarga Pak Imam perlu keperluan asas.
Nak makan nak pakai.Nak ke sekolah.Nak ke universiti.
Paderi tak boleh kahwin.Dia tak ada anak bini. Gereja sediakan rumah bak hotel 3 bintang.Kereta dengan Driver. Ada tukang masak. Bolehlah dia sukarela.

Ustaz tinggal di perlis.Di jemput ceramah di Johor Baharu. Takkan ustaz nak pi naik basikal. Esoknya ustaz di jemput ke Kota Kinabalu.Bolehkah ustaz naik rakit ?
Ustaz dah sebulan tak kerja, anak bini dirumah nak makan apa.
Ko bayar tengok konsert Scorpion tiket RM500 ko mampu. Nak bagi kat ustaz ko berkira. Ingat dengan doa ustaz boleh kenyang ka.

Pengalaman dengan Dr.Wong Chin Huat, ( ikuti ceritanya di blog ) menyedarkan saya.
Dia membunuh ego saya
DIA KATA PEJUANG LEBIH PERLU DARI SEBUAH BANGGUNAN SEKOLAH.KALAU PEJUANG TAK DA MAKAN, PEJUANG TAK SIHAT. KALAU PEJUANG TAK SIHAT ,SIAPA YANG NAK BERJUANG ?

Inilah perbezaan mentaliti orang kristian berbanding orang melayu.

Sedekah AL Quran pada pejuang. Pejuang larat nak makan doa. Tak makan nasi ,ikut hukum alam boleh mati.

ANDA BACA DAN ANDA FIKIRKAN.
Saya up status dari pengalaman saya
SALAM RAMADHAN
#Ramadhandisatun10
#statusprovokasi
#ingindapatmaklumbalas

No comments:

Post a Comment